Cum a început povestea ta cu vinul? Pasiune sau oportunitate?
100% pasiune. Acum vreo 10 ani m-am ocupat de dezvoltarea unei divizii de digital pentru compania de publicitate la care lucram. Cei cu care am făcut acel proiect erau băutori de vin și așa am început să beau vin, deși la acel moment nu înțelegeam mare lucru din categorie. Ușor, ușor vinul a devenit un stil de viață de la modul în care mănânc la vacanțele în care merg și care sunt cam toate legate de zone de vin.
Vinul m-a făcut un om mai complet și mai curios pentru că m-a forțat să învăț multe lucruri de la cele tehnice de produs până la întâlniri cu diverse tipuri culturale de consum.
Cum este să lucrezi direct pentru un producător de vinuri important versus agenția de publicitate?
În agenție te ocupi de un singur P din mixul de marketing. Cel legat de promovare. La client de ocupi de tot mixul pe care încerci să-l transpui într-o experiență pentru consumator de la cum arată sticla, care e povestea lichidului din sticlă, ce preț te ajută, ce preț te încurcă, unde te întâlnești tu consumator cu vinul, de unde îl cumperi șamd.
Altfel spus, “la client” este kitul complet de reușită pentru că aici ai pe masă toate ingredientele reușitei.
Care sunt provocările unui brand tradițional în a ține pasul cu un consumator din ce în ce mai educat și mai dispus la experiențe noi?
M-aș feri să spun că avem în România un consumator educat, pentru ca nu prea s-a ocupat nimeni de aceasta educație. În mod cert este mai multă efervescență în jurul vinului, dar până la un consumator educat este cale lungă. În continuare 30% din volumul de vin din România este făcut in-house și este perceput ca fiind curat și de calitate. Cand ești în acest status de consum al categoriei, miza este să aduci cât mai mult oameni în universul vinului tău. Pas cu pas o să fie o categorie valoroasă pe măsura potențialului de producție pe care îl are România.
La Cotnari avem poziția privilegiată de a lucra 100% cu soiuri românești și de a avea un portofoliu echilibrat de produse care înseamnă că avem un vin pentru fiecare buzunar și profil de gust.
Funcționați pe două targeturi diferite, Casa de Vinuri Cotnari vs Cotnari SA, care e mai greu de împins către public? Care sunt diferențele majore în poziționare?
Cotnari este cel mai cunoscut nume de vin din România și și-a construit promisiunea pe vinuri de calitate la prețuri accesibile. Nu cred că există vreun băutor de vin care să nu fi încercat vreodată o Grasă de Cotnari. Pentru cei care își doresc să experimenteze senzații noi, Casa de Vinuri Cotnari a vinificat în sec toate soiurile mari din podgorie, iar rezultatul este remarcabil și sustinut de multele premii de la diverse concursuri naționale și internaționale.
Ponderea in total business a celor 2 entități Cotnari SA și Casa de Vinuri Cotnari este în linie cu dinamica pieții de vin din Romania.
Aveți un set de valori de bază comune? Ce pondere au în eforturile voastre de comunicare vs diferențe și campanii punctuale?
La Cotnari am găsit 3 lucruri pe care nu le-am văzut de foarte mult în piața de marketing din România: echilibru, modestie și optimism. Mi se par ingredientele perfecte pentru construcția unor mărci puternice și solide. Cred foarte mult că marketingul nu este despre cine țipă mai tare ci despre cine știe să-și calibreze mizele reale de comunicare.
In plina pandemie, Cotnari a facut o campanie de CSR: a donat 10% din profit (accentuez profit) și a implicat audiența în alegerea spitalului căruia să-i doneze aceasta suma. Această campanie este un exemplu concret despre cele valori despre care vorbeam.
Diferențele principale între a comunica vin vs orice altceva. Care sunt particularitățile?
În vin ai marele avantaj că ai deja experiența în sine, căci asta este o sticlă de vin: o experiență de gust. E un mare avantaj față de orice alta categorie în care experiențele trebuie mai mult sau mai puțin construite artificial.
Vinul este deja o poveste, miza este să știi să o spui, să știi cui să o spui, cum să o spui, când să o spui și, mai ales, să nu-ți fie lene să o repeți și rescrii oricât de des este nevoie.
Vinul este context, trebuie să știi să te folosești de acel context ca sa fii relevant.
Vinul este cultura și îți dă prilejul să educi oamenii.
Vinul este în sine o experiență minunată și un mix unic de natură și umanitate unic versus orice alta categorie de business în care eu am lucrat.
Ce tip/tipuri de vin îți plac/e cel mai mult? Cum te-ai defini ca și consumator de vinuri?
Sunt un amator educat și încerc să mă bucur de vin fără să-l judec tehnic. Mă bucură vinurile albe tinere și vioaie și vinurile roșii care își dezvăluie în fiecare an vârstă și caracteristicile.
Ești o față relativ nouă în industrie, dar de cele mai multe ori acolo unde este vin sunt și povești haioase, ai una pe care ai vrea să o împărtășești cu noi?
Mă amuză tot timpul să descopăr băutorii de etichete. Cred că știm cu toți genul acest de băutor de vin care mai întâi întreabă cât costă vinul ca să-i stabilească valoarea. Fac des acest exercițiu în diverse cercuri, nu din aroganță ci din încercarea a arăta oamenilor câte vinuri bune există la prețuri corecte. Practic, aduc o sticlă fără etichetă cu un vin din Cotnari. De fiecare data, vinul a scoreaza foarte bine. Morala și-o extrage fiecare☺.