Propun să începem cu clasica întrebare: cine este Răzvan Serghiuță și cum de a ales industria vinurilor?
Evident este un iubitor al vinului, dar unul mai atipic, deși provin dintr-o regiune viticola renumită a României, vinul a apărut în viața mea în urma cu 20 de ani, când am intrat în această industrie. Dar odată intrat, am descoperit o lume care mă împlinește și mă bucură în fiecare zi.
Ce înseamna Cramele Cotnari pentru tine? Oportunitate sau pasiune?
Cramele Cotnari sunt o entitate nouă care urmează o decizie strategică: sa aducem împreună portofoliile de vinuri Cotnari SA și Casa de Vinuri Cotnari. Din această perspectivă este o oportunitate. Pe de altă parte, Cramele Cotnari există și evoluează pe baza talentului, hărniciei și maturității unei echipe de profesioniști. Deci pot spune că este și pasiune. Cel puțin la fel de mare ca și oportunitatea pe care o avem în față.
Care crezi că este cel mai mare atuu al Cotnariului?
Soiurile eminamente românești din care facem vinurile noastre, tradiția locului, mixul de oameni tineri și entuziaști și oameni cu multă experiență și educație în domeniu.
Cramele Cotnari au investit destul de mult în ultima perioadă în tehnologia de producție a vinurilor spumante, cum vezi tu această nișă la nivel național?
Spumantele sunt cel mai mare motor al modernizării Cotnariului în viitorul apropiat și mediu. Avem aici spumante ( realizate prin metoda tradițională și charmat) de o calitate excepțională și la prețuri corecte. Suntem convinși că acest segment în expansiune va aduce un revenue important în business-ul nostru. Pregătim și mai multe surprize pe acest segment.
Ce spun cifrele unuia dintre cei mai importanți producători de vinuri din România despre perioada de pandemie? Cum v-a afectat?
Avem un portofoliu echilibrat de produse, iar gamele low și main-stream au ținut cifrele la valori care să ne facă să fim optimiști și pentru restul anului. Pandemia ne-a făcut mai agili, mai focusați, mai motivați. Chiar în perioada pandemiei am lansat magazinul online pe care il pregăteam mai demult www.cramelecotnari.ro și ne bucurăm sa vedem cum acest nou asset este o parte deja importantă în mixul canalelor de vanzare. Cu siguranță trăim o perioada complexă atât la nivel personal, dar și socio-economic, dar mărcile noastre s-au călit mereu în aceste timpuri.
Mai mult decât atât, pregătim rebrandingul gamei fanion: Gama Cotnari, rebranding care va fi comunicat începând cu a doua parte a lunii iulie. Regina gamei și a podgoriei, Grasa de Cotnari se bucură de o sticlă nouă și de o nouă etichetă în acord cu așteptările consumatorilor noștri. Și pentru ca roze-ul este în trend, noua Gamă Cotnari va avea primul sau roze. Adăugăm aici deschiderea în toamnă a Cramei Axinte, un loc spectaculos și inovativ în care invităm publicul să ne descopere și să se bucure de vinuri bune. Nu exagerez deloc când zic că în această pandemie ne-am luat deciziile care să ne asigure viitorul.
Cum crezi că se va schimba piața vinurilor după pandemie?
Va fi mai multă presiune pe listările din retail de la mulți jucători care existau doar în Horeca, iar publicul va căuta și mai mult branduri familiare cu prețuri decente.
Cramele Cotnari produc vinuri exclusiv din soiuri autohtone, este un atuu sau ați avut dăți în care ați simțit lipsa din podgorie a soiurilor internaționale?
Soiurile românești sunt factorul nostru de diferențiere și esența podgoriei noastre. Avem tot ce ne trebuie ca să fim mereu în vârful oricărui top fie că este național sau internațional.
Ce tip de consumator de vinuri este Răzvan Serghiuță? De vinuri albe, rose, roșii sau spumante? Ce alte vinuri din România apreciezi?
Nu aș vrea să indic un brand, dar prefer vinul alb, liniștit, savurabil, de proveniență națională, dar și spumantele cu rest minim de zahăr. Când am ocazia, în funcție de locurile pe care le vizitez și care au rezonanță în industria vinului, degust și soiuri internaționale, dar tot pe cele autohtone le prefer.
Un gând pentru iubitorii de vinuri?
Să bea vinuri făcute în România, să încerce soiurile autohtone căci sunt bogate și generoase în valoare.