Ne poți spune când s-a nascut ideea Rasova? Acel T0 al proiectului si cum ați inceput povestea?
După cum bine știți suntem unii din cei mai vechi distribuitori de băuturi din România prin Sorla, care activează din 1994. Avem cu Sorla o istorie de peste 25 de ani, iar în acest timp am văzut evoluția multor branduri de băuturi și crame din România și import. De multe ori ni s-a intamplat sa crestem un produs printr-o distribuție impecabilă, prin listarea în cei mai importanți clienți în care nu ar fi intrat altfel, cu eforturi mari din partea noastra, iar când business-ul creștea producătorul ne scădea politica comercială și/sau mai angaja un alt distribuitor.
Din această situație aparent nefastă a apărut ideea de a avea propriul brand pe care să-l creștem. Așa că acum le mulțumim tuturor celor care de-a lungul timpului ne-au pus în situația de mai sus. Fără ei probabil nu ar fi existat Crama Rasova.
Ideea deja încolțise încă din anul 2007, însă venirea crizei din 2009 a amânat un pic lucrurile.
Oricum cred că ceea ce a făcut ca lucrurile să se întâmple efectiv au fost sentimentele, emoția și energia pe care ni le-au dat mereu vizitele în vie, lângă localitatea Rasova sau pe malul Dunarii în actuala locație a cramei. Nu știu cum s-o descriu, dar e ceva ce de fiecare dată mă face să mă simt bine și îmi dă energie.
Pentru tine Rasova este despre pasiune pentru vinuri sau despre pasiunea pentru afaceri?
Rasova a început ca o investiție nouă într-o afacere. Acum după 5 ani de funcționare, după 5 recolte, după multe targuri, sute de degustări, cursuri WSET și peste 20.000 mii de oameni trecuți pe la crama, Rasova a ajuns să fie cel mai elocvent exemplu al dragostei și pasiunii pe care o am acum pentru vin. Asta are și costuri pentru că am făcut și fac pentru Rasova ce nu aș face pentru o afacere normala, de la timpul propriu pana la investiții care nu au o motivație economică imediată. E o pasiune scumpă!
Crama Rasova este una dintre cele mai frumoase crame din România, ți-ai imaginat-o așa de la început sau a ieșit mai bine decât așteptările tale?
Când ne-am apucat de proiect, nu cred că înțelegeam foarte bine cum va arăta crama când va fi gata. Dar, ca de fiecare data când apelăm la specialiști, le oferim toata încrederea și suportul nostru.
Ne-am bazat pe Bruno Andresoiu și pe echipa lui de arhitecti ca proiectul va tine cont de cele 3 dorințe ale noastre:
● turistul va fi universul în jurul căruia se invarte crama - ea să fie pregătită din toate punctele de vedere pentru turist/vizitator
● să reprezinte locul din care suntem - Dobrogea
● transparență totală - toata crama este deschisă vizitatorului și nimic din ceea ce facem aici nu este ascuns
Cum te-ai simțit când ai degustat pentru prima oară un vin de la Rasova?
Păstrând proporțiile, e ca atunci când ți se naște un copil, e o fericire aparte. E ceva ce ia naștere din munca, energia și din pasiunea ta. E o așteptare. Chiar dacă vezi cum se întâmplă totul la fiecare pas, rezultatul este o surpriză.
Care este vinul de la crama Rasova pe care familia Ghiuri îl bea cel mai des? De ce? Dar de la alți producători?
Știți cum e cu vinul, depinde. Eu tot timpul am considerat că vinul este cel mai reprezentativ asociat al stării în care te afli. Preferatele mele sunt Pinot Grigio și Chardonnay din gama Rasova Premium, Imperfect Fetească Albă & Fetească Regală și Tortuga roșu.
Fiecare are povestea lui. Pinot Gris-ul și Chardonnay-ul sunt, din punctul meu de vedere, soiurile albe care trebuie să fie “marcă înregistrată” pentru Rasova. Avem tot ce ne trebuie ca să ducem aceste soiuri la un nivel nu bun, ci extraordinar. Chiar recolta 2019 a acestor soiuri o veți putea descoperi curând în interpretarea lui Răzvan Macici, într-un brand nou ce-l vom lansa imediat ce se va putea.
Despre Imperfect ne place să spunem că este o provocare auto-impusă: să devenim mai buni de fiecare dată. Brandul pune accent pe soiuri românești și poarta, pe eticheta, o poezie a lui Nichita Stănescu.
Încă de prima dată când am ajuns pe dealurile unde acum sunt plantate vițele de vie am observat foarte multe țestoase de uscat, o specie protejata. Se spune că dacă întâlnești o astfel de testoasa o să ai un an îmbelșugat. Acest belșug ne dorim să îl împărtășim consumatorilor noștri prin Tortuga.
Știm că vinul este despre experiențe și momente. Ne poți spune un vin care te-a marcat și de ce?
Mă întrebai mai devreme cum a fost cand am gustat primul vin de la Rasova. Păi, primul vin de la Rasova pe care l-am gustat a fost Pinot Gris. Îmi aduc aminte foarte bine ziua din prima campanie în care am recoltat strugurii pentru vinul acesta. A fost ziua în care, cumva, m-am îndrăgostit de tot parcursul strugurelui: de cules, de sortat, de presat și așa mai departe. Cred ca este ceva unic legat de soiul acesta și îmi doresc să se audă mai departe despre el, ca oamenii să-l încerce și să simtă măcar puțin din emotia primei mele întâlniri cu el.
Crezi că lumea vinurilor este una ce aparține bărbaților? Cum te simți în ea? A fost greu să-ți câștigi respectul?
Sunt multe femei în lumea vinului și cu rezultate foarte bune pentru fiecare în parte. Găsim femei de la vinificație până la vanzare, de la degustare până la promovare și management, iar ponderea lor este în continuă creștere. Așadar nu o consider o lume a bărbaților. Mă simt foarte bine în lumea vinului și nu am întâmpinat niciodată probleme. Tot timpul am fost bine primită, ascultată și respectată. Nu cred că în lumea vinuluii este important dacă ești femeie sau bărbat, cred că mai degrabă este important să reușești să te prezinți corect și profesionist.
Sunt și persoane care acceptă mai greu autoritatea unei femei, însă asta e o problema generala și nu specifică lumii vinului.
Cum arată o zi de campanie de recoltare pentru tine? Te implici in tot procesul? Ce-ti place cel mai mult in această perioadă?
Perioada de campanie este cea mai aglomerată și cea mai frumoasă din an. Crama este foarte animată și mirosul specific de musturi în fermentație reprezintă un moment unic în an. Cred că cel mai mult îmi place animația, freamătul, pe care-l aduce fiecare campanie cu ea în cramă. Mai e și sentimentul ăla că în sfârșit poți să guști ce ți-a adus recolta asta.
Sunt implicată, poate prea mult, pentru că asta mi se reproșează cel mai des ☺, însă nu în partea de vinificație. Planificăm tot înainte de campanie, că echipa din crama și din vie sa aibă tot ce trebuie. Apoi ei țin legătura și planifica lucrurile zilnic. Pe mine doar ma informeaza. În 2019, de exemplu, am avut atat de multe evenimente la cramă încât campania aproape a trecut pe langa mine. Îmi aduc aminte că uneori mă invita Răzvan în cramă să-mi arate diverse musturi și de cele mai multe ori nu reușeam sa ajung. Mă trezeam cu el câteodată că venea cu un pahar de must: “Zoe, trebuie să-l vezi pe ăsta!”
Care a fost cea mai ciudată sau hazlie întămplare la o degustare de vinuri ghidată de tine?
Că tot vorbeam de recoltare, în toamna lui 2018, în plină campanie, am avut un grup foarte mare, aproape 400 de persoane. A fost super experiență să gestionăm și să interacționăm cu un grup atat de mare, mai ales că am avut cu ei mai multe activități pe parcursul unei zile întregi. Am fost în vie, unde au cules struguri și au făcut must, au făcut clătite cu struguri, s-au plimbat cu bicicletele și cu mașini de teren prin vie, au tras cu arma și multe altele. După prima parte a zilei în vie am venit în cramă, unde pe lângă masă și degustare am făcut și tururi de crama. La sfârșitul zilei eram la una din mesele de degustare când a venit Gigi la mine: “Stau eu aici, tu mergi repede sus în recepție că e război!”. Chiar așa era. O coada de 30-40 persoane, fiecare cu comandă în mână să cumpere vin. Ne-am organizat repede și am scos-o la capăt, dar mereu radem cand ne aducem aminte.