Cunoaște-o mai bine pe ANA NECȘULESCU - Marketing Manager JIDVEI
Ana, mulțumim pentru că ai acceptat să povestești cu noi pe desprevin.ro.
Prima întrebare este întotdeauna clasică: cum a început cariera ta în industria vinurilor în România?
Am început să lucrez în această industrie imediat după ce am terminat facultatea, când a trebuit să aleg între a mă întoarce acasă, să lucrez alături de familia mea, sau a mai rămâne un an la Londra unde ar fi urmat să lucrez și să câștig experiență în domeniul marketingului. Decizia nu a fost deloc simplă, deoarece consideram că ar fi fost mai bine pentru mine și pentru companie să capăt puțină experiență, mai ales la o companie din Londra, pentru a fi mai pregătită atunci când aveam să încep să lucrez la Jidvei. Însă, după o vizită la Jidvei, am realizat faptul că cea mai bună decizie pe care o puteam lua era aceea de a mă întoarce. Am considerat, la momentul respectiv, și cred și acum, că doar așa puteam să îmi ajut familia, să contribui la dezvoltarea companiei.
La tine este vorba de pasiune pentru vinuri, de oportunitate sau de nevoia de a duce mai departe munca familiei tale?
Toate trei. Atât eu, cât și sora mea, Maria, am știut de când eram mici că asta ne dorim, deși părinții noștri nu ne-au spus niciodată că asta trebuie să facem, ci ne-au încurajat mereu să facem ceea ce ne pasionează și ne împlinește. Însă mereu am știut și mi-am dorit să vină ziua în care să mă alătur familiei Jidvei și să îmi ajut tatăl și bunicul să ducă afacerea mai departe. Pasiunea pentru vinuri s-a dezvoltat pe parcurs, începând cu primul curs de degustări pe care l-am urmat în facultate, și continuă să crească pe măsură ce învăț și descopăr mai multe despre arta vinului. Cât despre oportunitate, pentru mine a însemnat să pot să practic o altă pasiune pe care am descoperit-o în facultate, marketingul. Acest lucru a venit însă cu o mare provocare și o uriașă responsabilitate: să conduc departamentul de comunicare al celui mai mare producător de vinuri din țară.
Cum este să fii tânără și femeie în așa numita industrie a bărbaților?
În ceea ce mă privește, după terminarea facultății am venit direct în cadrul companiei. Trebuie să recunosc că nu au fost deloc puține momentele în care am simțit o oarecare reticență, poate chiar teamă, în a-mi spune și mai ales impune punctul de vedere, considerând că nu am suficientă experiență sau suficiente cunoștințe probate practic. Cu timpul, am căpătat mai multă încredere în mine, am reușit să mă impun și să mă exprim mai mult și am realizat că, deși punctul meu de vedere poate fi diferit uneori, acest lucru nu înseamnă că este greșit, cu atât mai mult cu cât argumentele pe care se bazează sunt solide, fondate. Am început să privesc faptul că sunt tânără ca pe un atu - fac parte dintr-o altă generație care are o cu totul altă perspectivă asupra a ceea ce înseamnă comunicarea și marketingul, asupra modului în care trebuie construit un brand și a modului în care comunicăm cu toți consumatorii noștri.
Tânăr sau mai puțin tânăr, femeie sau bărbat, cred că cel mai important lucru este să faci ceea ce te pasionează și să fii dedicat muncii tale. Doar așa poți găsi mereu curajul de a te face auzit și de a te impune. Pasiunea naște curaj, iar curajul este esențial dacă vrei să reușești în business.
Și mai ales cum este să conduci departamentul de marketing al celui mai mare producător de vinuri din România?
Este o mare onoare, dar și o mare provocare pentru mine. Așa cum spuneam, de la venirea mea în cadrul companiei până în prezent, au fost multe momente în care am simțit o presiune uriașă generată de dorința mea de a nu greși, mai ales că aveam mereu în față exemplul tatălui meu, al bunicului meu și chiar al surorii mele, care au investit atât de multă pasiune, timp și energie în tot ceea ce înseamnă astăzi Jidvei. Faptul că în mai puțin de patru ani, din 2016 de când am început activitatea în cadrul Jidvei, am reușit să integrez marketingul și PR-ul în strategia de business și să pun bazele unui departament distinct de marketing și comunicare, cu o echipă care numără acum nu mai puțin de cinci persoane extrem de dedicate, cu o pregătire solidă și experiență relevantă în aria lor de expertiză, îmi dă încredere că orice este posibil prin muncă, perseverență și dedicare. Astăzi, mă bucură cel mai mult faptul că pot vorbi despre o echipă în adevăratul sens al cuvântului. O echipă de oameni minunați, profesioniști, care se susțin și se ajută reciproc pentru că împart aceeași bucurie a lucrurilor bine făcute și a proiectelor duse la bun sfârșit.
Care au fost cele mai mari challenge-uri ale Jidveiului în perioada de pandemie?
Există cel puțin trei tipuri de provocări cu care ne confruntăm, toate pornind de la restricțiile impuse de pandemie, în special închiderea HoReCa, și care au implicații în ceea ce privește consumul și consumatorii, partenerii și, nu în ultimul rând, legat de activitatea cramei per ansamblu.
Legat de consumatori, sistarea activității în HoReCa, izolarea la domiciliu, impactul psihologic, au scăzut dramatic apetitul oamenilor pentru vin. Vinul este o băutura care se consumă alături de alți oameni, iar contextul în care omul se află în momentul în care consumă vin influențează considerabil percepția pe care acesta o are despre produs în sine. În ce privește relația cu partenerii noștri, cu distribuitorii și furnizorii, aici provocările țin de amânarea plăților ceea ce generează probleme de cash flow. În privința activității cramei, vorbim în primul rând de lucrările în vie pe care nu le putem opri - vița-de-vie este o plantă perenă, iar dacă nu ai făcut lucrările la timp există riscul de a pierde producția și, mai rău, chiar planta. Apoi, vorbim despre stocurile de vin care au crescut din cauza scăderii vânzărilor, iar acest lucru generează, desigur, costuri, întrucât vinul este un aliment în cazul căruia condițiile de păstrare sunt extrem de importante. Nu în ultimul rând, în cazul producătorilor care dețin plantații, vor apărea în curând și probleme legate de procesare și de stocare a vinului rezultat din recolta acestui an.
Cum se arată anul 2020 din punctul de vedere al recoltei? Cum crezi că vor fi vinurile acestui an tumultos?
Recolta anului 2020 va fi extrem de bună, atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ. Am avut parte de multe nopți reci, ceea ce le-a permis strugurilor să acumuleze treptat zaharuri și aciditate, iar acest lucru se va vedea în calitatea vinurilor noastre. Deși au fost precipitații abundente peste vară, am reușit să ținem sub control orice problemă care ar fi putut apărea din cauza acestora, iar acum avem o recoltă extrem de sănătoasă și bogată. Anul acesta este puțin atipic, deoarece recoltatul va începe puțin mai târziu față de ceilalți ani, adică pe 15 septembrie. Cât despre vinuri, deși este un an foarte greu, 2020 ne oferă și o mare bucurie, o răsplată, dacă ne gândim la recolta pe care o avem și la vinurile pe care le vom produce. Aș putea spune că pe cât de tumultos a fost 2020, pe atât de bune ne așteptăm să fie vinurile acestui an. Avem în plan să lansăm și alte produse premium, adresate unui target mai tânăr.
Care dintre proiectele Jidvei îți este cel mai drag?
Cel mai drag și cel mai mare proiect pe care l-am făcut până acum a fost proiectul de rebranding. Îmi doream de mult să se întâmple, brand-ul avea nevoie de un suflu nou și modern, chiar am vrut să îl transform în proiectul meu de licență pentru facultate. Pentru mine a fost o împlinire să îl pot realiza și să fiu implicată în toate etapele acestuia. Proiectul a început în 2016, când m-am alăturat echipei, cu un audit de brand și a continuat cu o cercetare de piață la nivel național care a avut atât o component calitativă, cât și una cantitativă. După ce am primit rezultatele cercetării, proiectul a continuat cu definirea strategiei de brand și de portofoliu, toate gamele noastre consacrate au beneficiat de un facelift de ambalaj, și s-a încheiat cu prima campanie corporate, 360, a companiei, având sloganul „Primul loc e doar primul pas”.
Ce vin bea Ana Necșulescu când vrea să se răsfețe?
Am primit întrebarea asta de multe ori, însă nu am avut niciodată un singur răspuns. Încă învăț și încerc să descopăr cât mai multe despre vinuri, astfel că îmi doresc mereu să degust vinuri pe care nu l-am mai încercat. Degust vinuri ale celorlalți producători, în special ale producătorilor români, dar și vinurile noastre, pentru a vedea cum evoluează. Din cauza faptului că sunt atâtea opțiuni pe piață, prefer să îmi aleg un anumit criteriu de selecție pe parcursul unei perioade de timp, un soi sau un tip de vin, pentru a căpăta mai multe informații despre vinurile respective.
Cu ce soi de struguri, dintre cele din podgoria voastră, te simți cea mai conectată? De ce?
Îmi place să descopăr cât mai multe vinuri și nu pot să spun că am un soi preferat. Consider că fiecare soi are particularitățile sale și că te poți bucura de orice soi dacă știi să îl descoperi. În general, îmi plac soiurile aromate, care se consuma tinere și prefer vinurile seci în detrimentul celor cu rest de zahăr. Printre soiurile în care mă regăsesc cel mai mult se află Feteasca Regală, Riesling, Traminer și Muscat Ottonel, însă mă simt cea mai conectată de Sauvignon Blanc, deoarece este un soi prietenos și extrem de delicat, care s-a adaptat foarte bine și care și-a găsit potențialul în Podgoria Târnave.
Dacă ar fi să definești vinurile voastre în trei cuvinte simple, care ar fi acelea?
Născute din pasiune.
La final, un gând pentru cititorii desprevin.ro?
Cred că este foarte important să continue să descopere cât mai multe despre această lume fascinantă a vinului. În acest sens, desprevin.ro reprezintă nu doar o inițiativă unică în România, dar și un partener ideal pentru a pătrunde în universul vinului și a afla cât mai multe despre cramele și despre soiurile din țara noastră. România produce vinuri extrem de bune, de înaltă calitate, reușind să concureze cu succes cu vinuri din regiunile viticole consacrate ale lumii. Acum, poate mai mult ca oricând, fiecare dintre noi poate pune România pe primul loc, susținând producătorii prin consumul de produse românești și, nu în ultimul rând, continuând să îi descopere frumusețea, locurile încărcate de istorie și de tradiție. Iar în acest sens, ne bucurăm că, de curând, și noi am deschis mai larg porțile castelului nostru, Castelul Bethlen-Haller, așteptând oaspeți care să descopere această parte minunată a Transilvaniei, dar și vinurile și poveștile noastre.