Cosmin, clasica primă întrebare: cum ai reușit să pui pe picioare nu doar un business cu vin, ci să și reînvii o veche podgorie a României?
Am fost atins de „microbul vinului” pe dealurile Drăgășaniului, unde am lucrat la o investiție din domeniu, cu celalat job al meu. Fiind născut într-o zonă viticolă, aveam habar cât de cât ce înseamnă, însă în Ștefănești nu mai era mare lucru din ce a fost. Ce am văzut la Știrbey, la Iordache, la Avincis, m-a facut să îmi doresc să fac același lucru în locurile natale: să fac viticultură modernă, să fac vinuri mari și să se vorbească despre vinul de Ștefănești din nou.
Ce te-a atras la locul ăsta cel mai mult? La Ștefănești? A fost oportunitatea de business sau pasiunea pentru vin?
Ștefăneștiul este locul unde m-am născut și am trăit toată viața. E clar că asta m-a adus aici. Oportunitatea de business as împarți-o în două capitole:
Pe termen scurt, o pot considera o investiție nu foarte profitabilă, un proiect pornit de la 0, care probabil în altă zonă ar fi fost mai rentabil.
Pe termen lung, după ce trecem de perioada grea de început, cât o dura ea 10-20 ani, e clar ca e un business bun. Pentru că Ștefăneștiul știe să facă vin, nu de ieri de azi, de sute de ani și o să facă și în viitor, chiar dacă mai puțin. În momentul de față suntem primii investitori din zonă care au pus pe piață un vin modern de Ștefănești, așa că eu cred că viitorul sună bine.
Dacă cineva ar vrea să facă o cramă de dimensiunea voastră de la 0, la ce nivel de investiții ar trebui să se aștepte? Sau mai bine zis cât ați investit voi până acum, aici?
Aproape 2 milioane de euro, de la fonduri europene, de la bănci, etc., dar mai e mult de investit. Într-o altă zonă și cu experiența pe care o am acum, suma ar fi mai mica.
Cum v-a afectat pandemia? Ce măsuri ați luat?
Ne-a afectat destul de mult. Aveam multe vânzări în horeca și o prezență timidă în retailul mare. Am început și noi să vindem în on-line, chiar în Pitești și împrejurimi am făcut livrari directe, dar e greu să compensezi. Am suferit o scădere a cifrelor cu 50%, ceea ce pentru un producător mic, la început, e greu.
Ne povestești despre cel mai nou proiect Marcea? (scena?)
La Marcea se fac strugurii, se face și vinul și se organizează și Sumedru pe Marcea, o ocazie perfectă sa bem vinul. Pe 25 Octombrie, în fiecare an, avem un eveniment cu muzică rock live, vinuri faine și distracție.
Ne dorim să aducem cât mai multă lume în locul ăsta frumos și avem în plan să organizăm și alte evenimente, care implică și muzică live, doar să treacă nebunia asta...
Care este soiul tău de struguri preferat? De ce?
Îmi place Feteasca neagră la roșii, pentru că a dat niște vinuri foarte mișto pe Marcea, iar la începuturile mele de pasionat într-ale vinului, am băut foarte mult vinuri din Fetească neagră.
Îmi place foarte mult Riesling-ul, pentru că este, pentru mine, vinul care m-a surprins cel mai mult, în mai multe ocazii și am plantat și noi, la Marcea, Rhein Riesling.
Ce iubești cel mai mult la industria vinurilor?
La vin îmi place tot. La industrie, nu știu.
Îmi place partea de bună dispoziție, veselie, petrecere și poveste a vinului.
Îmi place și partea cu tradiția, tehnologia de vinificație, ritualurile de degustare, experiența, asocierile culinare, fazele lunii la recoltat, etc., dar mai puțin ca prima parte :)).
Îmi place să beau vin la concerte rock. #vinlarockfest
Ne împărtășești o întâmplare hazlie din experiența ta în industria vinurilor?
Acum e hazlie... În 2015, când am ieșit cu primele vinuri pe piața, Marcea Sauvignon Blanc era un vin chiar reușit pentru care am primit aprecieri și recenzii bune, până când, la vreo 2-3 săptămâni după lansare, s-a făcut roz în sticlă (pinking, deh, lipsa de experiență) și ne-am chinuit tot anul să explicăm cum am reușit să facem rose din SB. Am pus buline roz pe sticle, am înghițit multe miștouri și critici și am mers mai departe. Anul următor am avut niște clienți dezamăgiți că nu mai e roz :))